Woocommerce is een plugin waarmee je je WordPress website ombouwt naar een webshop. Het is een gratis plugin. Het is één van de meest populaire webshop ombouwer ter wereld. Je kan meteen aan de slag met de verkoop van producten. Alles zit in deze kant-en-klare plugin. Natuurlijk moet je eerst een aantal instellingen invoeren.

De Woocommerce plugin kan met je mee groeien. Begin je met je eerste webshop dan heeft deze plugin alle basis onderdelen die je nodig hebt. Groeit je bedrijf uit tot een 100 bestellingen per dag bedrijf dan kan Woocommerce dat prima aan. Er is geen limiet aan het aantal producten dat je kunt toevoegen.

Verder kan je verschillende soorten BTW, verzendkosten, kortingscodes & betalingsmogelijkheden toevoegen. Tegenwoordig is een betalingsmogelijkheid toevoegen niet meer "rocket science". Ik werk vaak met Mollie.

woocommerce-logo

Webshop en/of stenen winkel?

Door mijn ervaring met onze eigen winkel Sus & So kan ik je adviseren in het opstarten van een winkel met webshop. Ik heb het dan natuurlijk over het digitale stuk. Waar moet je op letten? Welke kosten kun je verwachten.

Producten

Natuurlijk heb je al heel goed nagedacht over je webshop! Ik wil toch nog een aantal tips meegeven waar je over na kan denken.

Kies een niche! Je moet van goede huizen komen wil je in schoenen nog een betere webshop neer te zetten. Er zijn reeds grote partijen die schoenen online aanbieden voor lage prijzen. Maar er is nog genoeg ruimte voor een webshop die in duurzame schoenen doet of in veganistische schoenen. Natuurlijk moet je vooral een nieuwe schoenenwebshop beginnen als je er van overtuigd bent dat je het veel beter kan gaan doen dan die andere partijen. Maar denk er goed over na.

Categorieën

Je categorieën zijn de hoofdstukken van je webshop. Denk hierbij aan een boek. Hoofdstukken moet je beperkt houden. Denk heel goed na over welke categorieën je gaat gebruiken.
Misschien heb je ook nog subcategorieën nodig? Denk hierbij aan Dameskleding->jassen & vesten of zelfs nog dieper Dames->nachtmode->pyjama. Als het maar logisch is en overzichtelijk houdt.
Dan heb je nog uitzonderingen. Denk aan "Merken". Dit is een groep die je eigenlijk helemaal los van categorieën wilt hebben. Merken hebben geen sub  merk. Merken wil je wel gelinkt naar een merkenpagina hebben.

Verzending

Verzending is cruciaal in je webshop. Dit wordt je dagelijkse ritueel. Bestellingen verzamelen, inpakken & verzenden. Afhankelijk van de hoeveelheid kun je naar verschillende services kijken. PostNL is natuurlijk heel bekend. Maar er zijn ook partijen zoals MyParcel die met PostNL werken maar net weer gunstiger in prijs zijn door staffelkorting. Goed onderzoek is dus belangrijk.

Betaling

Welke betalingsmogelijkheden wil je? Voor Nederland is iDeal de grootste en dus belangrijk. Wil je ook België voorzien dan is Bancontact een must. Duitsland heeft Sofort. Verder zijn een creditcard en Paypal ook belangrijk in sommige product groepen.
Ik werk graag samen met Mollie. Zij bieden al deze mogelijkheden aan. Nieuwkomer op dit moment is Klarna (achteraf of gespreid betalen). Welke er bij jou past leg ik je graag uit.

Wat is belangrijk om vooraf te weten?

Die het leven makkelijk maken

Er zijn een aantal basis onderdelen waar je aan moet denken wanneer je een webshop moet gaan beheren. Ik beschrijf hieronder vanuit mijn jaren ervaring met webshops wat handige tools zijn om een goede webshop te bouwen.

Onderhoud

Onderhoud aan je webshop is essentieel! Voor de veiligheid, snelheid en continuïteit.

Wat kan er nog meer?

Specifieke functie voor jouw branche

Je hebt kan speciaal voor jouw branche functies nodig hebben. Misschien had je er nog niet bij stil gestaan of had je nog geen budget om dit aan te schaffen. Denk bv aan:

  • Product ontwerper, een functie die je product kan laten aanpassen door een klant. Bv beker met opdruk, t-shirt met opdruk etc.
  • Verkoop per meter, je verkoopt stoffen of tegels per meter. Kijk hier voor een demo pagina.
  • Abonnementen, je verkoopt onderbroeken en wilt er elke half jaar een pakket opsturen naar je klant.
  • Lidmaatschap, je biedt klanten exclusieve producten of abonnementen aan d.m.v. een lidmaatschap. Kijk hier voor een demo pagina.
  • Boekingen, je levert een product dat geboekt moet worden. Denk aan bed and breakfast, fietsen, vergaderruimte, excursies etc. Kijk hier naar een demo voor bed and breakfast.
  • Product add-ons, lever je product met dat ene extra stukje service. Cadeauverpakking, je vergaderruimte waar je koffie cupjes per stuk bij kan bestellen etc.
Naar de demo Webshop