Je hebt een bestaande webshop in bv Magento, Prestashop, lightspeed, shopify etc. Maar je bent overtuigd dat je veel meer kan gaan doen met een WordPress Woocommerce webshop. Een goed moment om te bezinnen.

Een mooi moment om...

De overzetting is voor veel mensen een mooi moment om op te ruimen. Sommige houden hun shop nog eens goed tegen het licht. De andere concludeert dat het tijd is te stoppen. Zo hebben mensen verschillende uitkomsten als het gaat om overstappen naar andere webshop omgeving.

Ik vind het vooral een goed moment om weer eens goed te kijken wat er allemaal belangrijk is. Niet alleen naar functioneren van de shop zelf maar ook naar hoe je de backup en beveiliging hebt geregeld. Ik blijf het maar zeggen dat onderhoud erg belangrijk is. Zowel voor het lekker lopen van je site als om je site te beveiligen.
Daarnaast kun je eens kijken of je alle gebruiksvriendelijke tools hebt die je in een webshop verwacht. Vanuit mijn ervaring met onze webshop weet ik uit praktijk wat handige tools zijn. Ik zet ze even op een rijtje.

Wat je vooraf al kan doen aan je webshop?

Je producten

Natuurlijk heb je al heel goed nagedacht over je webshop! Ik wil toch nog een aantal tips meegeven waar je over na kan denken.

Kies een niche! Je moet van goede huizen komen wil je in schoenen nog een betere webshop neer te zetten. Er zijn reeds grote partijen die schoenen online aanbieden voor lage prijzen. Maar er is nog genoeg ruimte voor een webshop die in duurzame schoenen doet of in veganistische schoenen. Natuurlijk moet je vooral een nieuwe schoenenwebshop beginnen als je er van overtuigd bent dat je het veel beter kan gaan doen dan die andere partijen. Maar denk er goed over na.

Categorieën

Je categorieën zijn de hoofdstukken van je webshop. Denk hierbij aan een boek. Hoofdstukken moet je beperkt houden. Denk heel goed na over welke categorieën je gaat gebruiken.

Ga met post-its aan de gang. Schrijf op iedere post-it een categorie. Plak ze op de muur en bekijk ze goed. Laat er dan iemand anders na kijken. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.

Subcategorieën

Misschien heb je ook nog subcategorieën nodig? Denk hierbij aan Dameskleding->jassen & vesten of zelfs nog dieper Dames->nachtmode->pyjama. Als het maar logisch is en overzichtelijk houdt.

Merken

Dan heb je nog uitzonderingen. Denk aan "Merken". Dit is een groep die je eigenlijk helemaal los van categorieën wilt hebben. Merken hebben geen sub  merk. Merken wil je wel gelinkt naar een merkenpagina hebben.

Opmaak van pagina

De categorie & merken pagina laat alle producten van een bepaalde categorie of merk zien. Je kan deze dan helemaal mooi opmaken zoals het bij die categorie of dat merk kan. Je maakt er op die manier een mooie landingspagina (landingspage) van. Een ladingspagina kun je direct naar toe linken vanuit een nieuwsbrief, blog bericht of anders. Je kan op die manier dan goed meten of je link naar die pagina goed bezocht is na versturen van de nieuwsbrief.
Je kan ook speciale landingspagina aanmaken voor een bepaald thema. Denk hierbij aan een seizoensthema of veganistisch. Je kan deze pagina helemaal aankleden zodat je klant zich helemaal prettig voelt op deze pagina.

Toch kunnen trefwoorden handig zijn!

Trefwoorden(tags) zijn je index van je webshop. Denk weer aan een boek. De index kun je op alfabetische volgorde op bepaalde woorden zoeken. Je kan trefwoorden dus ook voor verschillende doeleinde gebruiken. Je kan ze voor thema's  gebruiken of levensstijlen zoals veganist. Elk trefwoord heeft ook weer zijn eigen pagina met producten met dat trefwoord.

Trefwoorden worden door zoekmachines niet meer zo belangrijk gevonden. Hierdoor zijn webshop gebruikers ze steeds minder gaan gebruiken. Maar toch kunnen ze erg handig zijn om je klanten op een bepaald woord te laten zoeken. Je kan een zogenaamde cloudtag laten zien. Bij een cloudtag zijn veel gebruikte woorden dikker en groter te zien dan minder gebruikte. Het geeft op een leuke manier weer wat er in jouw shop belangrijker is.

Wat is belangrijk om vooraf te weten?

Er zijn een aantal basis onderdelen waar je aan moet denken wanneer je een webshop moet gaan beheren. Ik beschrijf hieronder vanuit mijn jaren ervaring met webshops wat handige tools zijn om een goede webshop te bouwen.

Essentieel

  • Een bulk editor

    • hiermee kun je de producten in een excelachtige omgeving aanpassen. Je hoeft niet door al je producten heen te scrollen. Dit gaat je heel veel tijd schelen!
  • Goede filter/zoek functie

    • Een goede zoekfunctie is heel belangrijk. Waar kunnen je klanten op zoeken. Hoe wordt de zoekfunctie getoond. Gebruik een goede hoofdzoekfunctie in de header(kop) van de site. Daarnaast kun je een zoekfunctie in de zijblak van je verzamelpagina's hebben
  • PSP

    • Je Payment Service Provider kan in sommige gevallen duurder uitvallen dan bij een ander. Kijk eens met je huidige verkopen of er andere PSP een aantrekkelijke aanbieding hebben of kunnen doen. Mollie is een partij waarik graag mee samenwerk.
  • POS

    • Een Point of Sale is een mogelijkheid voor stenen winkels om een kassa aan hun webshop gekoppeld te hebben.
  • Rapportage

    • een goede rapportage zodat je kan evalueren. Meestal zijn standaard mogelijkheden niet voldoende en moet je naar uitbreiding kijken. Natuurlijk is dit afhankelijk van welke gegevens je uit je shop wilt halen.
  • Een pakket lever dienst

    • In onze winkel werken we al jaren met Myparcel. Zij werken gewoon met postnl. Maar ze hebben services helemaal gericht op webshops. En uiteindelijk interessante staffelkorting.
  • Spaarpunten systeem

    • Zorg ervoor dat je klanten terug komen in je shop. Met de spaarpunten krijgen ze korting in je shop.
  • Optimalisatie

    • Je site moet worden geoptimaliseerd. Dit houdt in dat je afbeeldingen verkleind & met een cache plugin je code optimaal maakt voor snel in lezen door browsers.
    • Richt je shop zich ook op buitenland? Dan is het belangrijk dat je ook over een Content Delivery Network of CDN na denkt. Dit is een soort netwerk van servers over de hele wereld. Jouw site wordt op een lokale server ingeladen zodat wanneer er iemand in die regio naar jouw shop zoekt deze snel geladen krijgt. Normaal kan iemand in China heel veel vertraging ervaren als je alleen met server in Nederland werkt.
    • Is je server optimaal ingericht?
    • Beveiliging

      • Waar tegen is je site beveiligd? Hoe is je site beveiligd? Er zijn een aantal manieren om je WordPress site aan te vallen. D.m.v. een goede beveiliging plugin kun je dit tegen gaan en moeilijker maken.
        • Zorg ervoor dat alles op je site up-to-date is.
        • Zorg voor een goede gebruikersnaam en wachtwoord!!!!
        • Zorg voor een captcha op je inlogpagina.
        • Zorg er voor dat je site niet via de standaard pagina inlogd.
        • Zorg voor een goede firewall, beschermd tegen bv brute force attacks, sql injections.
        • Scan je site regelmatig op malware.
        • Heb je een blog en laat je reacties binnenkomen zorg ervoor dat je die op spam beveiligd.
  • Backup

    • Een webshop kan elke minuut gegevens binnen krijgen. Denk hierbij aan nieuwe invoer van producten, bestellingen, nieuwe klanten, nieuwsbrief inschrijving, interne reactie op een product etc. Stel je voor dat je een dagelijkse backup maakt middernacht. Je bent op de helft van de dag en je site ligt er uit. Je backup is dan van middernacht. Alle gegevens die je in de ochtend hebt binnen gekregen ben je kwijt. Daarom bied ik speciaal voor webshops een realtime externe backup servers aan. Al na 10 minuten van bv een verkoop wordt er een backup gemaakt. Eigenlijk moet ik zeggen wordt je backup aangevuld. Het stukje wat nieuw is komt bij je reeds bestaande backup.

Specifieke functie voor jouw branche

Je hebt kan speciaal voor jouw branche functies nodig hebben. Misschien had je er nog niet bij stil gestaan of had je nog geen budget om dit aan te schaffen. Denk bv aan:

  • Product ontwerper, een functie die je product kan laten aanpassen door een klant. Bv beker met opdruk, t-shirt met opdruk etc.
  • Verkoop per meter, je verkoopt stoffen of tegels per meter. Kijk hier voor een demo pagina.
  • Abonnementen, je verkoopt onderbroeken en wilt er elke half jaar een pakket opsturen naar je klant.
  • Lidmaatschap, je biedt klanten exclusieve producten of abonnementen aan d.m.v. een lidmaatschap. Kijk hier voor een demo pagina.
  • Boekingen, je levert een product dat geboekt moet worden. Denk aan bed and breakfast, fietsen, vergaderruimte, excursies etc. Kijk hier naar een demo voor bed and breakfast.
  • Product add-ons, lever je product met dat ene extra stukje service. Cadeauverpakking, je vergaderruimte waar je koffie cupjes per stuk bij kan bestellen etc.

Bekijk de Demo

Natuurlijk is het fijn om vooraf wat te kunnen bekijken. Ik heb een demo webshop die ik regelmatig update met nieuwe functies die ik weer bij geleerd heb. Je kan een goed gevoel krijgen door de verschillende soorten pagina's kan zien.

  • Home; hier kun je een aantal voorbeelden voor een homepage zien.
  • Shop; je hoofdpagina van producten.
  • Producten; wat voor soort productpagina heb je.
  • Categorieën; geven verschillende layouts weer voor je categorie pagina's.
  • News
  • Elementen; een aantal losse elementen die je overal in je shop kan plaatsen.
Naar de demo Webshop