Wanneer je in WordPress een webshop wilt creeëren dan kom je al snel bij Woocommerce terecht. Dit is een plugin die je WordPress website omtovert naar een webshop. Dit kan een volledige webshop met producten en alles erop zijn maar ook evenementen verkoop, betaalde afspraken maken, betaalde reserveer mogelijkheden etc.

Ik zal hier een basis omschrijving doen om je Woocommerce producten te beheren. Je moet hier wel eerst een inlog voor hebben. Lees hier meer over inloggen.

1. PRODUCT BASIS GEGEVENS

De basis spreekt voor zich als je gewend bent om in WordPress te werken. Je kunt hier meer lezen over teksten schrijven.

  1. Vul een titel in voor je product
  2. Vul een (uitgebreide) omschrijving in. Deze wordt normaal onderin een tabje getoond.
  3. De korte omschrijving wordt meestal bovenin naast de productafbeelding gebruikt.

1.1 Snel bewerken, in het producten overzichtsscherm.

Wanneer je in het productoverzicht scherm zit, Producten/alle producten zweef je met de muis over de aan te passen productnaam heen. Je ziet dan  verschillende opties waaronder "Snel bewerken". Wanneer je hier op klikt zie je in het snel aanpas scherm. Je kan hier veel basis onderdelen aanpassen zoals Categorieën & trefwoorden. Wanneer je die hebt aangepast klik je op "Bijwerken".

1.2 Meer producten per keer aanpassen

Om alles per product te doen is tijdrovend. Daarom gebruik ik het liefst de een mogelijkheid waarmee ik meerdere producten in één keer kan aanpassen. Je kunt een heleboel tijd besparen met deze functie. Het is een soort spreadsheet overzicht waar je producten in kan selecteren en dan in één keer kan bewerken.

Bijvoorbeeld:

  • Selecteer al je producten en zet ze in één keer om naar een andere categorie.
  • Pas de prijs aan van alle producten als er een btw verandering is.
  • Voeg foto’s toe aan meerdere producten.
  • Verander teksten
  • etc

2. PRODUCTAFBEELDING & GALLERIJ

Je wilt natuurlijk een plaatje laten zien van je product. Je kan een los plaatje of een galerij van afbeeldingen laten zien. Deze kun je meestal rechts helemaal onderaan in een widget vinden.

  1. Bij "Productafbeelding" voeg je de hoofdafbeelding in.
  2. Wil je meer afbeeldingen in een galerij laten zien dan vul je bij "Productgalerij" meerdere afbeeldingen in. Deze worden dan in een galerij op je productpagina getoond. Wil je weten hoe het werkt in de media beheer om afbeeldingen toe te voegen klik dan hier.

 

3. GLOBALE CATEGORIE, TREFWOORD & EIGENSCHAPPEN

Om je producten overzichtelijk te houden voor jezelf en je klant is het handig om minimaal categorieën te gebruiken. Zie dit als de hoofdstukken in een boek. Je kan makkelijk door groepen heen kijken.

Trefwoorden kun je dan zien als de indexering van een boek. Je pakt woorden die op jouw product betrekking hebben of waarop klanten eventueel kunnen zoeken. Bijvoorbeeld een stof waar een kat met boeken op staat kun je kat, poes, boeken meegeven.

Lees hier meer over gebruik van Categorieën en trefwoorden.

Eigenschappen zeggen iets over dit unieke product. Misschien land van herkomst, het materiaal waar het van gemaakt is, wat de pasvorm is etc.

3.1 Categorie globaal

Om snel en efficient categorieën toe te voegen kun je dit het beste doen in Categorieën onder Producten.

  • Snel achter elkaar namen invoeren.
  • Drag and drop sorteren.
  • Beter overzicht

Als je gaat invoeren dan kun je het beste zo te werk gaan:

  1. Kies eerst je "Hoofdcategorie".
  2. Vul je naam in.
  3. En enter. De slug wordt automatisch aangemaakt.
  4. Eventueel kun je een beschrijving toevoegen die in de hoofdpagina van dit trefwoord getoond zal worden.

Vervolgens staat de cursor meteen klaar voor de volgende categorie naam met dezelfde "Hoofdcategorie".

Wanneer je de volgorde wilt veranderen dan kun je dat dmv over de drie streepjes zweven totdat je cursor veranderd in een richting cursor (zie bij de pijl)

3.2 Trefwoord globaal

Wanneer je meerdere trefwoorden tegelijk gaat invoeren is het handig om dit in Trefwoorden (tags) onder producten te doen.

Bij trefwoorden is het invoeren heel eenvoudig.

  1. Vul je naam voor het trefwoord in.
  2. En enter. De slug wordt automatisch aangemaakt.
  3. Eventueel kun je een beschrijving toevoegen die in de hoofdpagina van dit trefwoord getoond zal worden.

3.3 Eigenschappen globaal

Wanneer je eigenschappen voor veel producten gaat gebruiken dan maak je ze globaal aan. Ga naar de Producten/Eigenschappen tab.

  1. Geef een naam aan je eigenschap
  2. Geef in kleine letters een naam (wordt automatisch aangemaakt als je niks invult)
  3. Wil je dat je klanten op een eigenschap kunnen klikken en een overzicht kunnen krijgen van alle producten in deze eigenschap (archief pagina met alle producten van deze eigenschap) dan vink je deze aan’
  4. Hoe moet de eigenschap gesorteerd worden. Bv nummers worden op één volgend als je deze op nummeriek zet.
  5. Eigenschap uiteindelijk toevoegen.

Lees hier verder om verder te gaan met eigenschappen per product.

4. CATEGORIE & TREFWOORD PER PRODUCT

Je kunt op twee manieren de categorie, het trefwoord of de eigenschap toevoegen.

  1. In het producten overzichtsscherm.
  2. In het product zelf.

Soms kan het handig zijn dat je direct in het product de categorie, het trefwoord of de eigenschap toevoegt. Wanneer je een nieuw product toevoegt of als je een product aanpast. Het is dan

4.1 Categorie per product bewerken

Wanneer je hebt gekozen voor "Bewerken" in productoverzichtscherm dan kun je ter plekke categorieën aanmaken en selecteren.

  1. Alle categorieën laat de hele hierarchie zien.
  2. Meest gebruikte laat de meest gebruikte categorieën zien.
  3. Selecteer door vakje aan te vinken.
  4. Je kan ook ter plekke nieuwe toevoegen.

Verdere uitleg over gebruik van trefwoorden kun je hier lezen.

4.2 Trefwoorden per product

Trefwoorden kun je toevoegen via trewoorden(producttags) veld. Klik op kruisje om te verwijderen.

  1. Vul de naam in en enter
  2. Overzicht trefwoorden
  3. Kies eventueel uit meest gebruikte voor snelle toegang tot specifieke trefwoorden.

Verdere uitleg over gebruik van trefwoorden kun je hier lezen.

5. PRODUCTSOORTEN

Je hebt meerdere product soorten. Hiermee bedoel ik de producten die je in je winkel kan verkopen. Woocommerce onderscheidt er een aantal. Ik bespreek voor nu de twee meest gebruikte.

  • Simpel product
  • Variabel product

Een simpel product zegt eigenlijk alles. Het is een product waarvan er gewoon één is. Dus je hebt hand gemaakte schaal. Hier bestaat er één van. Er is er geen één hetzelfde. Er zijn geen opties voor een andere kleur of grootte. Het is een uniek product.

Heb je nu een fabrieks schaal dan is de kans erg groot dat je deze in verschillende grootte & kleuren kan krijgen. Dit is een variabel product. Je hebt variaties waaruit je kan kiezen.

  1. Kies je productsoort

6. SIMPEL PRODUCT

  1. Algemeen (uitgebreide uitleg)
    • Vul een prijs in en of actie prijs. Bij de actie prijs kun je ook een periode kiezen waarin het product deze prijs heeft.
    • Vul de bijbehorende BTW status en klasse in
  2. Voorraad (uitgebreide uitleg); wil je een voorraad beheren dan kun je dat hier aangeven.
    • SKU; uniek nummer per product
    • Voorraad beheer aan of uit
    • Hoeveelheid voorraad
    • Kunnen klanten nabestellen. Is het product niet meer voorradig kun je dan wel nog bestellen?
    • Kan er maar één product per bestelling verkocht worden.
  3. Verzendmethoden (uitgebreide uitleg); meestal niet nodig omdat het globaal geregeld wordt.
    • Welk gewicht heeft het product
    • Welke afmetingen
    • Welke verzendklasse
  4. Gerelateerde producten (uitgebreide uitleg);
    • Wil je van dit product een upgrade laten zien bv 1 liter fles naar 2 liter fles
    • Wil je een gerelateerd product laten zien zoals t-shirt met andere printen of boeken van dezelfde schrijver.
  5. Eigenschappen (uitgebreide uitleg);
    • Zijn er specifieke eigenschappen zoals waar iets van gemaakt is of waar iets gemaakt wordt.
  6. Geavanceerd;
    • Aankoopnotitie; komt te staan in de bevestigingsmail na aankoop van dit product.
    • Menuvolgorde; pas de volgorde aan waar dit product komt te staan. Hiermee beïnvloed je dus handmatig de positie in de overzichtspagina.
    • Beoordelingen activeren; wil je beoordelingen mogelijk maken bij dit product.

6.1 Algemeen

Wat is de prijs en de btw van het product?

  1. Vul hier de standaard prijs in.
  2. Vul de sale prijs in
  3. Is het product belastbaar?
  4. Wat is het BTW tarief? Afhankelijk van je tarieven die je hebt ingevoerd heb je hier een keuze Standaard, gereduceerd en 0%. Kijk hier voor uitgebreide uitleg over beheren van algemene opties van belasting.

6.2 Voorraad

Wat is de algemene voorraad van het product? Ik heb algemene dikgedrukt omdat het hier gaat over een overall voorraad. Ga je later variaties aanmaken verderop dan kan je ook kiezen om per variatie je voorraad te beheren. Je kan namelijk wel variaties hebben maar toch met een algemene vorraad beheer werken.

  1. SKU is een nummer heeft meer nut dan je denkt. Je kan met dit nummer je product identificeren. Dit doet google ook op deze manier. Neem van mij aan het is handig om te gebruiken :-). Het nummer maakt niet echt uit. Wat jij handig vindt. Een tip is dat je hiermee een seizoensartikel kan identificeren bv w2019.1234.
  2. Wil je de voorraad van je producten beheren dan moet je deze aanvinken. Deze optie zal alleen getoond worden als je onder Woocommerce/producten/voorraad beheer ook is aangevinkt. Neem contact op om dit te regelen. Hiermee wordt dan o.a. geregeld dat een product in bestelling komt te staan als hij op is. Tevens kun je regelen dat je een melding krijgt bij een minimale voorraad zodat je weer kan bestellen. Vink je deze aan dan komen er extra opties tevoorschijn.
    1. Voorraadhoeveelheid; hoeveel is de voorraad nu.
    2. Na bestelling toestaan; kunnen mensen het product blijven bestellen nadat de voorraad op is?
    3. Lage voorraad drempelwaarde; wanneer wil je een melding krijgen dat de voorraad een minimale heoveelheid heeft.
  3. Individueel verkocht; Activeer dit als dit artikel maar n keer per bestelling gekocht mag worden

Ik heb ook nog een verdieping gedaan in Woocommerce voorraadbeheer in dit artikel.

 

6.3 Verzendmethode

Bij de meeste producten kun je deze tab meestal gewoon overslaan. Deze tab heeft alleen zin als je met een verzender werkt die met vast formaat dozen werkt en/of gewicht. Neem als voobeeld PostNL, zij verzenden tot zulke grote verpakkingen dat je hele grote producten moet verkopen om deze limiet te overschreiden. PostNL kan je tot 10 Kilo versturen.

Verstuur je producten per pallet of doos dan kan je met verzendklasse aangeven dat dit dan in een speciale prijsklasse terecht komt. Neem even contact op als je meer wilt weten.

Kijk hier om de algemene verzendopties in te stellen.

6.4 Gerelateerde producten

Wil je andere producten gelinkt hebben aan dit product dan kun je dat hier doen. Heb je van een product een nog luxere versie dan kun je die hier kwijt. Dit heet dan een upsell. Of heb je nog een andere product dat op het huidige product aansluit dan kun je die hier ook kwijt. Dit heet een cross-sell.

Beide varianten kun je dus laten zien. Houd er ook rekening mee dat eventueel ook nog gerelateerde producten vanuit een thema functie meegegeven kunnen worden.

6.5 Upsells

Deze functie laat onder je producten "Andere suggesties…" zien. Denk hierbij aan aanvulling, duurdere versie etc op je product.

  1. Klik op het veld achter Upsells.
  2. Voer 3 of meer tekens van de naam van het product in.
  3. Je producten met de ingevoerde tekens zullen getoond worden.

6.6 Cross-sells

Deze functie laat in je winkelmandje "Je bent misschien ook geïnteresseerd in…" producten zien.

  1. Klik op het veld achter Cross-sells.
  2. Voer 3 of meer tekens van de naam van het product in.
  3. Je producten met de ingevoerde tekens zullen getoond worden.

6.7 Eigenschappen

Wat zijn de eigenschappen van je product? Heeft je product meerdere kleuren? Heb je verschillende maten? Of nog anders? In de tab "Eigenschappen" geef je aan welke eigenschappen voor dit product gelden. Deze kun je van te voren hebben aangemaakt via globale eigenschappen of je kan handmatige eigenschappen aanmaken.

Wanneer het gaat om een variabel product dan is er een andere cruciale stap in tab "Variaties" waar je bv een kleur met een maat combineert.

6.8 Eigenschappen simpel product

Wanneer je een simpel product hebt kun je "eigenschappen" gebruiken om specifieke product eigenschappen aan te geven. Deze worden vervolgens in je webshop standaard getoond in een tab onderin je product details.

6.9 Geavanceerd

Bij "geavanceerd" heb je twee keuze.

  1. De aankoopnotitie zorgt ervoor dat wanneer een klant iets aankoopt dat er in de mail een extra notitie wordt meegestuurd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan "Alleen op lage temperatuur wassen"!
  2. De menu volgorde kan beïnvloeden op welke plek dit product in het menu wordt getoond. (Let op dat wanneer je begint alle producten op 0 zullen staan. Deze producten staan vooraan. Als je een product nummer 1 geeft zal hij eerst helemaal naar achteren worden gezet. Ga door totdat je alle producten hebt gehad.)

7. VARIABEL PRODUCT

In vergelijk met een simpel product heeft een variabel product één extra optie, variaties. Heb je een product die meerdere keuze heeft zoals maat, kleur en of formaat dan is dit een variabel product. Je wilt dat je klant het goede product kan bestellen en dat jij het goede product op kan sturen. De klant wil een rood t-shirt in maat medium. Deze laatste rood en medium zijn de variaties (attributes).

Bij een variable product kun je opties (eigenschappen & variaties) toevoegen. Denk hierbij aan een shirt. Deze kan je in verschillende maten krijgen. XS, S, M, L, XL & XXL en waarschijnlijk in verschillende kleuren. In de tab "Eigenschappen" maak je die eigenschappen aan. Je kan ze handmatig per keer toevoegen of je kan ze globaal aanmaken en makkelijk hergebruiken.

In de tab "Variaties" kies je uiteindelijk welke combinaties van je eigenschappen er zijn. Dus bv XS, S, M, L, XL & XXL zijn er in blauw, rood en zwart. Je variaties zien er dan als volgt uit:

  • XS in blauw
  • XS in rood
  • XS zwart
  • S in blauw
  • S in rood S in zwart
  • etc

Elke variatie kan:

  • een eigen prijs hebben.
  • een eigen voorraad
  • een eigen afbeelding. Afhankelijk van je keuze wordt de juiste afbeelding getoond. XS blauw laat blauw shirt zien en XS rood een rood shirt.

7.1 Variabel product eigenschappen

Bij een variable product kun je eigenschappen omzetten in variaties. In de tab "Eigenschappen" maak je de eigenschappen aan.

  1. Een nieuwe eigenschap toevoegen
  2. Bestaande eigenschappen tonen
  3. Naam van de eigenschap
  4. Waarden van de eigenschap; deze scheidt je door een verticale pijp "|" (dit is geen kleine "l" of hoofdletter "I" letter) teken te gebruiken. Deze vind je boven het backslash \ teken met shift ingedrukt op een mac toetsenbord.
  5. Wil je ze gebruiken in je productpagina, check deze.
  6. Je wilt ze ook gebruiken voor de variaties
  7. "Eigenschappen opslaan"

7.2 Nieuwe waarden handmatige toevoegen

Soms heb je waarde die incidenteel voorkomen voor één product. Op zo’n moment kun je deze handmatig toevoegen. Je kunt elke waarde scheiden met een halve pijp "|".

  1. Kies "toevoegen".
  2. Geef de eigenschap een naam.
  3. Geef het een waarde. Wanneer meerdere waarden bestaan gebruik "|" als scheiding.
  4. Moeten deze waarden op de productpagina voor de klant zichtbaar zijn.
  5. Vink deze aan als je de eigenschap voor variaties wilt gebruiken.

7.3 Nieuwe waarden aan "Eigenschappen" toevoegen

Om gebruik te maken van een globale eigenschap moet je deze eerst aanmaken. De uitleg hiervoor vind je hier.

  1. Kies bij "Custom producteigenschap" een eigenschap in het voorbeeld "Beelddrager".
  2. Kies "Toevoegen".
  3. Klik in het veld "waarden" en je ziet hier de vooringestelde waarden die je bij de globale eigenschap reeds hebt ingesteld.
  4. Kies een waarde van de eigenschap.
  5. Moeten deze waarden op de productpagina voor de klant zichtbaar zijn.
  6. Vink deze aan als je de eigenschap voor variaties wilt gebruiken.
  7. "Eigenschappen opslaan".
  8. Je kan ook een globale eigenschap waarde terplekke toevoegen. Klik op "Nieuw item toevoegen".
  9. Geef een naam.
  10. Klik op "OK".

7.4 Reeds toegevoegde eigenschappen

Reeds toegevoegde eigenschappen

Heb je in een vorig product al een eigenschap aangemaakt dan kun je deze weer kiezen door op het dropdownmenu met de naam "Custom producteigenschap" te klikken. Je vindt daar de naam van de vorige eigenschap. Zie afbeelding hieronder met in oranje kader "Reeds toegevoegde eigenschappen".

7.5 Reeds toegevoegde waarden

Reeds toegevoegde waarden

Natuurlijk hoef je niet alle waarden elke keer weer opnieuw te typen. Je kan de vorig ingevoerde waarden gewoon toevoegen.

  • Kies "Uitklappen" om eigenschap details te zien.
  • Klik op het lege vak onder "Waarde(n):". In een lichte kleur staat er "Selecteer termen".
  • Er klapt een dropdown menu open met alle vorig ingevoerde waarden.
  • Maak een keuze en hij wordt toegevoegd aan je eigenschappen voor dit product.

7.6 Variabel product variaties overzicht

Om de eigenschappen in variaties toe te voegen aan het product ga je naar de tab "Varaities". Het kan zijn dat een afmeting in verschillende Papiersoorten verkrijgbaar is. Je hebt dan per afmeting met speciefiek papiersoort een andere prijs.

  1. Is er een standaard waarde die je wilt laten zien bij je product dan kies je die hier. Deze wordt dan als eerste keuze getoond in de productpagina.
  2. Heb je net een nieuwe product met meerdere eigenschappen of een nieuwe eigenschap aangemaakt dan kun je hier in één keer alle variaties laten aanmaken. In het voorbeeld heb ik gekozen voor "Variaties voor alle eigenschappen toevoegen". Hieronder zie je het resultaat. Je kunt hier ook bulk aanpassingen doen zoals alle prijzen met percentage ophogen, voorraad verhogen etc. Probeer maar eens wat.
  3. In één keer alle variatie venster tonen.
  4. Pas je variatie aan
  5. Bepaal de volgorde en sleep deze variatie omhoog of omlaag met dit icoon.
  6. Klap een individueel venster open of dicht.
  7. Verwijder een variatie.
  8. Sla al je wijzigingen op of annuleer.

7.7 Variabel product variaties detail

Per variaties kun je een andere prijs, voorraad, gewicht etc hebben. Deze kun je instellen in elke variatie.

  1. Wil je een individueel plaatje voor deze variatie gebruiken dan upload je die hier.
  2. Het SKU nummer is een uniek nummer die je gebruikt bij vorraad beheer. Deze wordt automatisch aangemaakt wanneer je die niet invult.
  3. Wat voor soort product is het?
  4. De reguliere prijs.
  5. De aanbiedingsprijs.
  6. Hoeveel voorraad is er van dit product?
  7. Als het product uitverkocht is, kan een klant hem dan nog wel nabestellen?
  8. Wat weegt het product? Dit is vooral belangrijk bij versturen waar gewicht een rol speelt.
  9. Wat is de afmeting? Wederom is dit vooral belangrijk als afmeting een rol speelt bij verzenden.
  10. Verzendklasse kun je aanpassen als deze variatie buiten normale verzendkosten zal komen. Meestal kun je gewoon voldoen met standaard tarief van PostNL. Het huidige tarief is €6,95 tot 10 kilo. Deze stel ik standaard in.
  11. Heb je meerdere BTW tarieven dan kun je hier een ander tarief kiezen. Meestal zit je in het 21% tarief.
  12. Een speciefieke beschrijving voor deze variatie. Deze wordt dan extra getoond.