Advanced Search is een zoek module voor Prestashop. Je kunt hier allerlei zoekmanieren mee maken voor in je site.

1. Zoekmanieren

Er zijn drie hoofd zoekmanieren:

  1. Filter; je bepaalt met verschillende criteria wat er op de pagina getoond wordt.
  2. Volledige webshop catalogus; je zoekt door alles.
  3. Stap-voor-stap; je klant volgt stap voor stap verschillende criteria om uiteindelijk bij zijn product te komen.

2. SEO pagina’s & andere speciale pagina’s

Wanneer je een specifieke producten pagina wilt maken kun je dit doen met AS (advanced Search). Deze functie heeft als hoofddoel nog meer pagina’s aan te maken om nog beter gevonden te worden in de zoekmachines.

2.1 Aanmaken

  1. Je gebruikt een reeds bestaande search engine of je moet een nieuwe search engine aanmaken.
  2. Bekijk goed welke criteria groepen er nodig zijn in je pagina.
    • Een pagina waar er nog gekozen moet worden voor heren, dames, kinderen etc moet dan ook wel die keuze (categorie) hebben
    • Een pagina binnen “dames” hoeft geen keuze voor de categorie meer te hebben.
  3. Scroll naar beneden totdat je “Predefined results page (SEO) ziet
  4. Klik op “add a new result page” om een pagina in te gaan stellen.

2.2 Result page

  1. De “Add result page” komt in een popup tevoorschijn.
  2. Kies een criteria groep.
  3. Kies een criteria en sleep die naar het “Drop your criteria here” veld. Je kan er zoveel kiezen als je wilt.
  4. Resultaten worden meteen getoond.

2.3 Beschrijving en meta info

Je kan deze pagina natuurlijk ook weer de nodige inhoud meegeven. Denk hierbij aan meta info zoals meta description, meta title etc & vriendelijke url & zelfs een pagina beschrijving.

Probeer zo goed mogelijk woorden te vinden waarop jij denkt dat de klant deze pagina moet vinden. Kies een focustrefwoord waar vanuit je alle meta info invult. Ik probeer via een voorbeeld afbeelding uit een adere wordpress plugin aan te geven wat waar staat.

  1. Lekker lui? Laad automatisch alsvast wat invullen.
  2. Meta title; is de title van de pagina. Deze wordt meestal boven aan het zoekresultaat (9) in combinatie met de sitenaam
  3. Meta description; de beschrijving wordt door google in het zoekresultaat verwerkt. Dit kan je hier beinvloeden. Het is niet zeker of google dit ook zo oppikt.
  4. Meta keywords; wordt eigelijk niet meer naar gekeken.
  5. Title (H1); dit is de title van de pagina
  6. Friendly URL; hiermee kun je een gebruiksvriendelijke URL maken. Dit is super interessant om nog meer woorden voor de zoekmachines te verwerken. bio-katoen-su-en-so-mannen-kleding-truien. Overdrijf dit niet :-)
  7. Description; deze beschrijving komt boven aan de pagina onder de title te staan.
  8. Internal linking; kom ik nog op terug.
  9. Opslaan

2.4 Gebruik

Je hebt een pagina aangemaakt. Nu moet je hem nog gebruiken.

  1. Klik op URL. Je ziet een popup pagina met een URL. Kopieer deze en plak die waar je maar wilt.