Soms gebeurt het wel eens dat je over je serverruimte limiet gaat. Je kan ook niet met alles tegelijk bezig zijn! Je merkt dit of je klanten merken dit door een tragere website. Klanten krijgen een mail met de melding dat de inbox van jou vol zit. Je zult dan geen mail meer kunnen ontvangen. Je hebt dan een mail van mij ontvangen met de vraag je gebruik terug te brengen of meer ruimte aan te kopen. In het artikel hieronder laat ik je zien hoe je het gebruik kan terugbrengen.

Zelfbeheer DirectAdmin

DirectAdmin is een server beheer programma. Hiermee kun je o.a. mailaccounts aanmaken, mail forwarders aanmaken, backups maken, wachtwoorden veranderen etc. Meestal regel ik dit alles eenmalig voor mijn klanten. Sommige klanten willen dit liever zelf doen en andere willen hier niks mee te maken hebben. Wil je dit zelfbeheer ook kunnen stuur me dan een mail en ik zorg ervoor dat je er in kan.

Wees heel voorzichtig wat je hier doet! Alles wat je hier doet kan invloed hebben op je mail en site.

Zelf automatische meldingen krijgen over gebruik serverruimte

Doordat je je email koppelt aan het server zelfbeheer krijg je dan ook meldingen over je gebruik. Dit kan een handige reminder zijn om je mail op te ruimen. Lees hier hoe het DirectAdmin zelfbeheer werkt.

Snelle check

Wanneer je bent ingelogd zie je rechts een donkerblauwe zijbalk.

  1. Hierin zie je een balk die rood is. Dit geeft al aan dat je je limiet hebt overschreden.
  2. Bij "Disk space" zie je het gebruikte(Used) en het maximale toegestane (Max) gebruik.

Websiteruimte gebruik

Om er achter te komen hoeveel websiteruimte je gebruikt moet je rekenen. Ga eerst naar DirectAdmin en klik op "Site Summary / Statistics / Logs" rechts bovenin. Je komt dan in de Details Pagina.

  1. Ga naar onderdeel settings
  2. Neem het totaal gebruik (Total Disk Usage (MB)) in het voobeeld 2498.2 MB
  3. Onder Maximum Usage kun je zien waarvoor je betaalt. In het voorbeeld 2000MB
  4. Trek daar je mailaccount (Email Disk Usage) gebruik van af in het voobeeld 1.60 GB
  5. Dan heb je het totaal van de websiteruimte.

Houd er rekening mee dat er meestal ook nog backups van je website zijn. Deze nemen ook ruimte van je serverruimte af. Wil je liever niet dat er backups op de server staan neem dan contact op met mij om een ander backup systeem op te zetten.

Mailaccount gebruik

Soms zit je inbox overvol. Dit is geen probleem. Maar de totale mail serverruimte is ook voor je website. Om te zien hoeveel je gebruikt ga je naar "E-Mail Management".

  1. Kies "E-Mail Accounts".
  2. Kijk onder "Usage" om te zien hoeveel je op dit moment gebruikt.

In mailprogramma

Maak je gebruik van IMAP mail account dan blijft je mail op de server staan. Omdat het op de server blijft staan kan je mail op verschillende apparaten gesychroniseerd worden. Dat is mooi maar dit brengt wel met zich mee dat je mail ophoopt. Je moet dan zelf regelmatig je mail opruimen of archieveren. Ik zelf zorg er voor dat ik in het nieuwe jaar mijn mail van vorig jaar in een lokale map plaats. Dan heb ik weer een frisse start. Zoek ik een mail dan kan ik he op één computer altijd vinden.

Mail ruimte verlagen in je mailprogramma

Je kan heel eenvoudig je mail ruimte verlagen door je mail (van je IMAP account) uit je inbox, verzonden items, verwijderde items, spam & concepten te halen en in een lokale map plaatsen. Al je mail wordt normaal op de server bewaard. Je kan je mail overzetten naar lokale mappen binnen je mailprogramma. Omdat elk programma dat weer anders doet kan ik dit niet in detail uitleggen. Zoek het op in Google.

  1. Mailserver mappen; deze nemen ruimte weg van de server.
  2. Lokale mappen; deze nemen ruimte weg van je computer schijfruimte.

Meestal werkt het als volgt:

  • Maak een map aan bv "archief 2017" in "Op mijn Mac" of "Op mijn computer" (ieder programma heeft zijn eigen naam).
  • Ga naar je bv inbox en selecteer je mail.
  • Pak de geselecteerde mail op en sleep ze naar je map "archief 2017".
  • Je mail zal nu op deze computer staan.

Je kan vanaf nu alleen op dit apparaat door deze mail zoeken. De mail staat immers niet meer op de server en wordt daarom ook niet meer gesychroniseerd. Je nieuw binnenkomende mail wordt gewoon weer wel over al je apparaten gesynchroniseerd.