Wat geweldig dat je de stap genomen hebt om met mij samen te werken om je website te bouwen. In dit artikel beschrijf ik wat er voor mij nodig is om te kunnen beginnen met je site.
Eerst beschrijf ik het hele website proces zodat je inzicht krijgt waar we staan. Daarna zal ik op de fases inzomen die nodig zijn op van start te gaan.
Hoe beter je nu nadenkt over alle verschillende fases des te efficiënter bouwen we de website.
De gemiddelde doorlooptijd van een website is 2 tot 4 weken. Een webshop ligt iets hoger en afhankelijk van grote en functionaliteit zal de doorlooptijd 2 tot 8 weken zijn. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen die sneller klaar zijn.
Table of Contents
ToggleWorkflow overzicht
De onderstaande illustratie geeft weer hoe je een site opbouwt.
Pre-proces
Het pre-proces, intake gesprek & aanvullende gesprekken over je bedrijf, hebben we nu gehad.
Planning inhoudstrategie
We zitten nu in de "planning inhoudstrategie" fase. Hierin bedenken we welke inhoud er nodig is om jouw boodschap en meerwaarde duidelijk te maken. Mijn mening is dat inhoud het belangrijkste onderdeel is van je site. Dit is jouw boodschap naar je klant. Wat is jouw meerwaarde voor de klant? Ik doe dit ook bewust als eerste zodat je niet bezig bent met je uiterlijk in deze fase. Je bepaalt eerst je menustructuur. Hieruit volgen de hoofdpagina’s en eventueel subpagina’s. Dan kijk je per pagina wat er eerst in beeld komt. Denk hierbij vooral vanuit mobiel. Dan kun je alvast gaan denken aan afbeeldingen die de boodschap versterken.
Als we de inhoud duidelijk hebben gaan we kijken naar je huisstijl. We gaan de site een karakter geven.
De inhoud kun je als volgt indelen:
- Menustructuur; welke hoofdpagina’s zijn er. De basis is meestal:
- Homepage
- Dienst/product
- Portfolio
- Blog
- Over ons
- Contact
- Eventueel zijn er subpagina’s nodig; dit zijn bijvoorbeeld onderverdeelde pagina’s bij diensten:
- Diensten
- Opbouwen
- Schoonmaken
- Afbreken
- Evaluatie
- Diensten
- Welke inhoud komt er op welke pagina in welke volgorde? Denk hierbij vanuit een mobiel. Je bent dan nog beperkter in de info die je kan laten zien.
Pre-bouw testing
Vanuit "planning inhoudstrategie" ga ik met alle verzamelde gegevens een eerste fase site bouwen waarin de opbouw duidelijk wordt. Dit noem ik de "pre-bouw testing" fase. We hoeven dan nog niet met layout te werken mits je een sjabloon gekozen hebt waarvan uit we werken.In deze fase ga ik aan de slag met de inhoud die je me gegeven hebt. Ik ga een indeling maken met de menustructuur. Ik ga de verschillende pagina’s de inhoud hiërarchisch invullen.
Bouw
Als de "pre-bouw testing" fase is goedgekeurd gaan we je huisstijl in de site doorvoeren. We zitten dan in het blauwe gedeelte. Hierkomen alle onderdelen bij elkaar. Stuur mij jullie huisstijl documenten.
- Het liefst ontvang ik afbeeldingen in zo hoog mogelijke resolutie .png of .jpg afbeeldingen.
- Heb je reeds een logo dan wil ik deze graag in een vector bestand ontvangen. Meestal levert de grafische vormgever een .EPS of .AI.
Ik ga nu alle onderdelen samenvoegen en de website gaat nu ook layout krijgen. Natuurlijk wil je dat eigenlijk al eerder maar op deze manier blijf je naar de essentie kijken, eerst inhoud en dan pas layout.
Post-bouw testing
Je kan er dan nog voor kiezen om de "post-bouw testing" fase in te gaan. Hierin ga je kijken hoe het resultaat van de vorige stappen in de praktijk werkt. Vraag andere om naar je site te kijken en te gebruiken. Zijn onderdelen logisch? Is de boodschap duidelijk? Is de site mooi? Wil je dit goed doen zou je eigenlijk mensen moeten vragen die eigenlijk niet in jouw branche zitten. Deze mensen kijken vaak met hele andere ogen dan mensen uit de branche. Maar ook mensen uit de branche kunnen goede inzichten geven. Voor deze fase hoef ik niks te doen mits je wilt dat ik een testpanel regel.
Optimalisatie
In de "optimalisatie" fase evalueren we de gegevens die je vanuit post-bouw testing hebt gekregen. Deze kunnen we doorvoeren. Tevens ga ik in deze fase de site optimaliseren voor het uiteindelijke gebruik. Hiervoor biedt ik mijn onderhoudspakketten aan. Deze zorgen ervoor dat je site sneller & veiliger werkt en blijft werken. Hierin hoef jij niks te doen.
Lanceren
We gaan live. Uiteindelijk gaan we de site lanceren en live zetten. Nadat de site een tijd live staat zullen er altijd nieuwe gedachten zijn. Je begint dan eigenlijk weer in de "Planning inhoudstrategie" fase opnieuw. Het proces kan weer van voor af aan gaan beginnen ;-).
A-B testen
Om je site uitgebreid te testen kun je kiezen om een A-B testtraject in te gaan. Hierbij kun je specifieke onderdelen van je site testen door twee varainten te plaatsen. Statistieken laten je een resultaat zien van welk onderdeel het best gebruikt is. Dit onderdeel zet je dan aan.