Je hebt een bestaande webshop in bv Magento, Prestashop, lightspeed, shopify etc. Maar je bent overtuigd dat je veel meer kan gaan doen met een WordPress Woocommerce webshop. Een goed moment om te bezinnen.
Een mooi moment om…
De overzetting is voor veel mensen een mooi moment om op te ruimen. Sommige houden hun shop nog eens goed tegen het licht. De andere concludeert dat het tijd is te stoppen. Zo hebben mensen verschillende uitkomsten als het gaat om overstappen naar andere webshop omgeving.
Ik vind het vooral een goed moment om weer eens goed te kijken wat er allemaal belangrijk is. Niet alleen naar functioneren van de shop zelf maar ook naar hoe je de backup en beveiliging hebt geregeld. Ik blijf het maar zeggen dat onderhoud erg belangrijk is. Zowel voor het lekker lopen van je site als om je site te beveiligen.
Daarnaast kun je eens kijken of je alle gebruiksvriendelijke tools hebt die je in een webshop verwacht. Vanuit mijn ervaring met onze webshop weet ik uit praktijk wat handige tools zijn. Ik zet ze even op een rijtje.

Wat je vooraf al kan doen aan je webshop?
Je producten
Natuurlijk heb je al heel goed nagedacht over je webshop! Ik wil toch nog een aantal tips meegeven waar je over na kan denken.
Kies een niche! Je moet van goede huizen komen wil je in schoenen nog een betere webshop neer te zetten. Er zijn reeds grote partijen die schoenen online aanbieden voor lage prijzen. Maar er is nog genoeg ruimte voor een webshop die in duurzame schoenen doet of in veganistische schoenen. Natuurlijk moet je vooral een nieuwe schoenenwebshop beginnen als je er van overtuigd bent dat je het veel beter kan gaan doen dan die andere partijen. Maar denk er goed over na.
Categorieën
Je categorieën zijn de hoofdstukken van je webshop. Denk hierbij aan een boek. Hoofdstukken moet je beperkt houden. Denk heel goed na over welke categorieën je gaat gebruiken.
Ga met post-its aan de gang. Schrijf op iedere post-it een categorie. Plak ze op de muur en bekijk ze goed. Laat er dan iemand anders na kijken. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.
Subcategorieën
Misschien heb je ook nog subcategorieën nodig? Denk hierbij aan Dameskleding->jassen & vesten of zelfs nog dieper Dames->nachtmode->pyjama. Als het maar logisch is en overzichtelijk houdt.
Merken
Dan heb je nog uitzonderingen. Denk aan “Merken”. Dit is een groep die je eigenlijk helemaal los van categorieën wilt hebben. Merken hebben geen sub merk. Merken wil je wel gelinkt naar een merkenpagina hebben.
Opmaak van categoriepagina
De categorie & merken pagina laat alle producten van een bepaalde categorie of merk zien. Je kan deze dan helemaal mooi opmaken zoals het bij die categorie of dat merk kan. Je maakt er op die manier een mooie landingspagina (landingspage) van. Een ladingspagina kun je direct naar toe linken vanuit een nieuwsbrief, blog bericht of anders. Je kan op die manier dan goed meten of je link naar die pagina goed bezocht is na versturen van de nieuwsbrief.
Je kan ook speciale landingspagina aanmaken voor een bepaald thema. Denk hierbij aan een seizoensthema of veganistisch. Je kan deze pagina helemaal aankleden zodat je klant zich helemaal prettig voelt op deze pagina.
Trefwoorden kunnen toch handig zijn!
Trefwoorden(tags) zijn je index van je webshop. Denk weer aan een boek. De index kun je op alfabetische volgorde op bepaalde woorden zoeken. Je kan trefwoorden dus ook voor verschillende doeleinde gebruiken. Je kan ze voor thema’s gebruiken of levensstijlen zoals veganist. Elk trefwoord heeft ook weer zijn eigen pagina met producten met dat trefwoord.
Trefwoorden worden door zoekmachines niet meer zo belangrijk gevonden. Hierdoor zijn webshop gebruikers ze steeds minder gaan gebruiken. Maar toch kunnen ze erg handig zijn om je klanten op een bepaald woord te laten zoeken. Je kan een zogenaamde cloudtag laten zien. Bij een cloudtag zijn veel gebruikte woorden dikker en groter te zien dan minder gebruikte. Het geeft op een leuke manier weer wat er in jouw shop belangrijker is.
Eigenschappen van een product
Eigenschappen zegt al genoeg, het zijn de eigenschappen van dat product. Wat maakt dit product nu uniek tov de andere producten. In Woocommerce heb je in je productgegevens de mogelijkheid om “eigenschappen” aan te maken. Dit kan voor een simpel product maar ook voor een variabel product. Je moet heel goed nadenken wat je waar wilt plaatsen.
In onze webshop Sus en So vinden we dat we veel moeten vertellen over onze producten. Het kan voor mensen belangrijk zijn te weten waar producten van gemaakt zijn ivm allergie. Waar worden de producten gemaakt? Wat is de pasvorm? We gaan heel ver hierin. Maar dit is wel iets wat onze doelgroep vraagt.
Lees meer over eigenschappen in dit artikel.
Wat is belangrijk om vooraf te weten?
Er zijn een aantal basis onderdelen waar je aan moet denken wanneer je een webshop moet gaan beheren. Ik beschrijf hieronder vanuit mijn jaren ervaring met webshops wat handige tools zijn om een goede webshop te bouwen.
Essentieel
Specifieke functie voor jouw branche
Je hebt kan speciaal voor jouw branche functies nodig hebben. Misschien had je er nog niet bij stil gestaan of had je nog geen budget om dit aan te schaffen. Denk bv aan:
- Product ontwerper, een functie die je product kan laten aanpassen door een klant. Bv beker met opdruk, t-shirt met opdruk etc.
- Verkoop per meter, je verkoopt stoffen of tegels per meter. Kijk hier voor een demo pagina om een stuk quiltstof te bestellen.
- Abonnementen, je verkoopt onderbroeken en wilt er elke half jaar een pakket opsturen naar je klant. Kijk hier voor een demo pagina waar je een 3 maandelijks abonnement kan aankopen.
- Lidmaatschap, je biedt klanten exclusieve producten of abonnementen aan d.m.v. een lidmaatschap. Kijk hier voor een demo pagina voor een pianostemmer die zijn klanten makkelijk per piano of vleugel een afspraak laat maken.
- Boekingen, je levert een product dat geboekt moet worden. Denk aan bed and breakfast, fietsen, yoga lessen, vergaderruimte, excursies etc. Kijk hier naar een demo voor bed and breakfast.
- Product add-ons, lever je product met dat ene extra stukje service. Cadeauverpakking, je vergaderruimte waar je koffie cupjes per stuk bij kan bestellen, sauna gebruik bij een bed and breakfast etc.
Bekijk de Demo
Natuurlijk is het fijn om vooraf wat te kunnen bekijken. Ik heb een demo webshop die ik regelmatig update met nieuwe functies die ik weer bij geleerd heb. Je kan een goed gevoel krijgen door de verschillende soorten pagina’s kan zien.
- Home; hier kun je een aantal voorbeelden voor een homepage zien.
- Shop; je hoofdpagina van producten.
- Producten; wat voor soort productpagina heb je.
- Categorieën; geven verschillende layouts weer voor je categorie pagina’s.
- News
- Elementen; een aantal losse elementen die je overal in je shop kan plaatsen.