Soms gebeurt het plotseling dat je geen mail meer krijgt of kan versturen. Wat kun je doen? Ik leg in dit artikel een aantal stappen uit zodat je misschien kan traceren waar de fout vandaan komt.

1. Ik krijg plotseling geen email meer?

1.1 Wat kan er zijn?

Er zijn verschillende redenen waarom je plots geen mail meer kan verzenden en/of ontvangen. Ik som er hier een aantal op:

  • Je internet verbinding ligt eruit. Herstart je modem.
  • Je internet verbinding is veranderd. Herstart je modem.
  • Je hebt je uitgaande poort niet goed ingesteld. Ga naar stap 4.
  • Je hebt je inkomende poort niet goed ingesteld. Ga naar stap 4.
  • Je hebt op je iPhone, iPad of iPod je instellingen niet goed staan. Lees deze uitleg.
  • Je windows programma staat niet goed ingesteld. Lees deze uitleg.
  • Je serverruimte voor je mail is vol. Ga naar stap 5.

1.2 Misschien snelle oplossingen

Soms zijn de snelle oplossingen wel de goede. Ik stel er hier een paar voor:

  • Herstart het mail programma.
  • Herstart je computer.
  • Herstart je modem.

1.3 Test je mail account

Je kan altijd je mail account zelf testen of het een probleem van mijn hosting is of dat het toch bij jou lokaal op je computer of internet verbinding ligt. Je kan dit testen door naar je webmail te gaan. Je hebt de volgende gegevens nodig:

  • https://www.jouwdomeinnaam.nl:2096
  • Vul je E-mailadres in
  • Vul het wachtwoord in wat bij dat e-mailadres hoort
  • Je komt dan in een keuze menu.
  • Kies hier Roundcube.
  • Kijk of je daar wel mail binnen krijgt.
  • Verstuur een mail om te zien of je wel mail kan versturen.
  • Lukt dit allemaal dan ligt het probleem lokaal op je computer of internet verbinding. Neem contact op met de persoon die je mail geregeld heeft op je computer of met de internet provider zoals XS4ALL, KPN, ZIGGO etc.

1.4 Wat moeten mijn instellingen zijn?

Wanneer je een mail account toevoegt aan je mail programma heb je een aantal gegevens nodig. Dit maakt niet uit of je windows, mac of linux gebruikt.

Gebruik altijd een beveiligde account. Je mail kan dan niet gelezen worden door bv partij die via je wifi is ingebroken.

  • Secure SSL/TLS Settings (Aanbevolen)
  • Gebruikersnaam:marco@jouwdomeinnaam.nl
  • Wachtwoord:Gebruik het wachtwoord van de e-mailaccount.
  • Binnenkomende server: mail.jouwdomeinnaam.nl
  • IMAP Poort: 993
  • Uitgaande server:mail.mcmwebsites.nl
  • SMTP Poort: 465

IMAP, POP3 en SMTP hebben authentificatie nodig!

1.5 Email ruimte op de server is vol

Wanneer je mail via jouw domeinnaam gebruikt is er ruimte op je server nodig om die mail in op te slaan. Om te beschermen dat je over je mail serverruimte heen gaat stel ik een maximale grootte in. Ga je hier overheen dan kan je geen mail meer ontvangen en/of sturen.

Je klant kan dan een automatische mail ontvangen waarin een foutmelding staat. Meestal staat hier dan een bericht in met wat er aan de hand is bv "server space exceeded" of "max server space exceeded". Vraag je klant om de mail door te sturen naar een ander mailadres zoals gmail of hotmail en stuur dit bericht aan mij door.

Heb je een IMAP account ingesteld (je mailbox wordt op verschillende apparaten gesynchroniseerd) dan is het belangrijk dat  je de mailruimte goed in de gaten houdt. Alle mail die je in je mailbox hebt staan wordt dan niet automatisch van de server verwijderd als je het op je computer hebt binnen gehaald. Je totale serverruimte raakt dan overvol. En als je serverruimte vol is kan dat de snelheid van je website beïnvloeden. Neem snel contact op met me.

2. Mail afleveren lukt niet

Soms gebeurt het dat je mail niet kan worden afgeleverd. Dan krijg je een melding die per mail wordt terug gestuurd. Ik zal ze hier beschrijven.

2.1 Mail delivery failed: returning message to sender

Van: Mail Delivery System <Mailer-Daemon@server.mcmwebsites.nl>
Onderwerp: Mail delivery failed: returning message to sender
Datum:
15 juli 2019 om 13:05:50 CEST
Aan: mail@test.nl

This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:
mail@test.nl
  The mail server could not deliver mail to mail@test.nl The account or domain may not exist, they may be blacklisted, or missing the proper dns entries.
Reporting-MTA: dns; server.test.nl
Action: failed
Final-Recipient: rfc822;mail@test.nl
Status: 5.0.0

De bovenstaande mail werd gestuurd naar een klant. Het bleek dat hij het mailadres verkeerd had ingevuld.

Laatste update: juli 15, 2019  

december 11, 2015   1078    Domeinnaam