1. Wat is zoekmachine optimalisatie(ZMO of SEO Search Engine Optimalisation)?

ZMO is een manier om je website goed vindbaar te maken op het world wide web d.m.v. indexeren van bepaalde gegevens op elke pagina van je website. ZMO is door o.a. Google echt groot geworden. Google is leider in ZMO over de hele wereld. Daarom nemen we Google en Het groene warenhuis als voorbeeld in deze uitleg.

Google stuurt "spiders" uit om de website te indexeren. Spiders zijn robots van zoekmachines die je websiteautomatisch bekijken. Ze kijken op een bepaalde manier naar de website. Hoe ze kijken wordt door algoritmen bepaald. Deze kunnen elke keer verschillen. Dit doet Google om "trucjes" tegen te gaan. Bij het invullen van gegevens voor ZMO moet je uitgaan hoe jij denkt dat jouw klant jouw website zal moeten gaan vinden. Lees dat nog maar een keer!

Eigenlijk kun je dus gewoon al je teksten die je hebt geschreven samenvatten per pagina en die gebruiken voor ZMO. Deze samenvatting gaan we in de code van de website in <head> verwerken. Er zijn twee belangrijke en één minder belangrijk onderdeel voor nodig:

  1. Meta title maximaal 60 karacters
  2. Meta description maximaal 160 karakters
  3. Meta keywords

2. Meta tag keywords

Meta keywords is een lijst van woorden die je aangeeft in de <head>. Dit zijn woorden die in jouw pagina staan. Welke woorden denk jij dat je klant moet invullen om die pagina te vinden.

Voorbeeld:

Ik ben op zoek naar een biologische kleding winkel in Hilversum. Ik type in google "biologisch kleding Hilversum".

Je kan die drie woorden als één zoekactie of keywordzin zien. Je maakt daarom combinaties van die woorden zoals je klant die waarschijnlijk ook zal maken.

Google gebruikt meta tag keywords niet meer. Er is in het verleden te veel mee gespamd. Misschien dat andere zoekmachines er nog wel gebruik maken. Daarom kun je het wel invullen. Het kan nooit kwaad. Maar is wel weer extra werk.

3. Meta tag title en description

Meta title is de titel die je bovenin je browser ziet staan(zie bijlage 1) en boven je pagina of tab(zie bijlage 2). In deze titel verwerk je in maximaal 70 karakters in een korte samenvatting van de pagina met in je achterhoofd hoe zal de klant mij gaan moeten vinden. Deze titel kan door Google overgenomen worden om te tonen in een zoekresultaat(zie bijlage 3). Heb je geen meta title dan verzint Google er één gebaseerd op je tekst in die pagina.

Bijvoorbeeld:

Naam van je bedrijf + wat je verkoopt + specifieke info die op die pagina staat

Wat je beter niet kunt doen:

  • Een titel kiezen die geen verband houdt met de inhoud op de pagina.
  • Onduidelijke titels of standaardtitels gebruiken, zoals ‘Naamloos’ of ‘Nieuwe pagina 1’.
  • Eén title-tag gebruiken voor alle pagina’s of een grote groep pagina’s op uw site.
  • Extreem lange titels gebruiken waar gebruikers niets aan hebben.
  • Talloze onnodige zoekwoorden in uw title-tags plakken.

Meta description is een beschrijving/samenvatting van je tekst die je niet ziet. Je kan hem zien in de zoek resultaten(zie bijlage 4). Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Google kan ook een ander stuk van je pagina pakken. Hierin mag je maximaal 160 karakters verwerken. Je kan meer details over die pagina vertellen. Probeer niet te veel te kopieëren vanuit de titel maar beschrijf de pagina(bij Het groene warenhuis meot er weer opnieuw gekeken worden;-) ). Hierdoor wordt het nog functioneler.

Wat je beter niet moet doen:

  • Een meta-tag beschrijving maken die geen verband houdt met de inhoud op de pagina Algemene beschrijvingen gebruiken zoals ‘Dit is een webpagina’ of ‘Pagina over producten’
  • Alleen zoekwoorden in de beschrijving zetten
  • De volledige inhoud van het document kopiëren en in de meta-tag met de beschrijving plakken

4. Praktische tips voor meta tags

  • Schrijf goed leesbare tekst
  • Maak nieuwe, unieke inhoud. Ga niet alles klakkeloos kopieëren van de concurrent.
  • Maak inhoud met name voor bezoekers, niet voor zoekmachines

5. Afbeeldingen en alternatieve tekst

"Een afbeelding kun je toch niet zo veel mee?" Dit krijg ik vaak te horen van mijn klanten. Een plaatje op je website is een plaatje. Onderwater in de de zee van code is dat anders. Elke afbeelding die je in jouw website online zet kan een naam & "alt" tag(altenatieve tekst) mee krijgen. Vroeger werd de alt tag vooral gebruikt voor mensen die hele langzame modems hadden. Ze lieten de afbeeldingen niet laden zodat de pagina die ze wilde zien geen zware onderdelen had. De tekst is snel geladen omdat dit code is. Doordat het afbeelding een alternatieve naam mee kreeg kon de bezoeker wel zien wat voor een afbeelding er op een specifieke plek stond.

Tegenwoordig gebruikt men de "alt" tag voor slechtziende & blinden en voor zoekmachine spiders. Wanneer je een afbeelding upload heb je meestal een plek waar je de alternatieve tekst kan invullen (zie voorbeeld van de upload van een WordPress afbeelding hieronder).

Wat je beter niet kunt doen:

  • Algemene bestandsnamen gebruiken zoals ‘bestand1.jpg’, ‘foto.gif’, ‘1.jpg’ - hoewel het voor sommige sites met duizenden afbeeldingen handig kan zijn het benoemingsproces voor afbeeldingen te automatiseren
  • Extreem lange bestandsnamen gebruiken
  • Veel zoekwoorden in alt-tekst plaatsen of hier volledige zinnen in plakken

6. Praktische tips voor afbeeldingen

  • Maak korte beschrijvende bestandsnamen en alt tag

7. Titels(headings)

Het gebruik van titels is belangrijk voor Google. Hiermee zeg je "deze tekst vind ik belangrijk". Je hebt verschillende titels(headings) onderwater in de zee van code.

  • Heading 1(koptekst 1)
  • Heading 2(koptekst 2)
  • Heading 3(koptekst 3)
  • Heading 4(koptekst 4)
  • Heading 5(koptekst 5)
  • Heading 6(koptekst 6)

Heading 1 is de belangrijkste. Daarmee wil ik niet zeggen dat je overal heading 1 moet gebruiken. Je pagina moet je logisch opmaken. Bovenaan de pagina staat meestal een heading 1. Daarna kun je in je pagina gebruik maken van subtitels om je alinea's duidelijk te omschrijven. Google ziet deze opbouw ook.

8. Promoot je site

Je kan je website promoten via:

  • links op een andere website
  • social media
  • blogs
  • google "mijn bedrijf"

Links op een andere website

Soms krijg ik een mail met de vraag of ik linken van website wil uitwisselen. Dit zijn dan bedrijven die zich daar helemaal in hebben gespecialiseerd. Het is niet slim om op een auto verkoop website een link naar ons voorbeeld "Het Groene Warenhuis" te plaatsen. Er moet wel een soort verband tussen jouw website en de andere website. Ten eerste omdat er dan ook echt door potentieële klanten gebruik van gemaakt wordt en ten tweede omdat Google dat fijn vind en je er voor zal "belonen".

Wat je beter niet kan doen:

  • Linkverzoeken naar alle sites in je branche sturen (dit wordt als spam beschouwd)
  • Links kopen van andere sites om een betere PageRank te genereren in plaats van meer verkeer

Social media

Het is altijd goed om je in de spotlight te zetten. Social media helpt je daarbij. Twitter, Facebook, Google plus, Pinterest, etc. kunnen je hierbij helpen. Regelmatig, wekelijks, iets twitteren kan een bijdrage zijn voor je vindbaarheid. Google

Wil je nog meer details dan moet je op de website High Rankings van Jill Whalen kijken

Wat je kunt doen:

  • wees selectief in wie je volgt
  • wees selectief in wat je aanraadt
  • je account moet ook door mede-geïnteresseerden worden gevolgd

Wat je beter niet kan doen:

  • Houd wel in de gaten dat je niet elk wissewasje communiceert.
  • Alleen maar aanbiedingen communiceren

Blogs

Een blogbericht op je site waarin je bezoekers laat weten dat je iets nieuws hebt toegevoegd, is een prima manier om anderen op de hoogte te stellen van nieuwe inhoud of services. Andere webmasters die je site volgen zouden het nieuws kunnen oppikken.

Google-maps

Als je een lokaal bedrijf hebt, kunt je gebruikers bereiken via Google Maps en online zoekopdrachten door een bedrijfsvermelding toe te voegen aan het Bedrijfscentrum van Google. Het google Helpcentrum voor webmasters bevat meer tips over het promoten van uw lokale bedrijf.

9. Praktische tips voor promotie

  • Schrijf regelmatig iets voor social media met foto of video (is veel aantrekkelijker)
  • Bereik je klanten via aan uw site gerelateerde community’s

10. Volg wat er op de website gebeurd

Je wilt natuurlijk resultaat zien van al het geen hier boven wordt vermeld! Dat kan o.a. met Google analytics. Maak je account aan. Ik meld je website aan en geef je rechten om in google analytics te komen. Hiervoor heb ik je accountnaam nodig. Vanaf dat moment kun je alle inkomende verkeer op je website monitoren.

Je kan bijvoorbeeld zien:

  • hoeveel mensen je website bezoeken.
  • hoeveel nieuwe en terugkerende bezoekers heb ik op mijn website.
  • welke pagina's bezoeken dei mensen.
  • op welke pagina komen ze binnen  en op welke verlaten ze mijn website.
  • hoeveel mensen een mobiel gebruiken om je website te bekijken.
  • of je meta tags wel goed zijn of verbeterd kunnen worden.

Kortom aan de slag met je website! Je website is nooit klaar. Er is altijd wel weer wat te verbeteren.

11. Verwerken in WordPress

In wordpress heb een aantal plugins die geweldig je SEO gegevens in de website kunnen verwerken. All in one SEO pack is er één die erg makkelijk te gebruiken is. De plugin laat in je pagina's en berichten een extra tab zien waar je de SEO gegevens kan invullen (zie afbeedling hierboven). Hij laat nadat je de velden hebt ingevuld een voorbeeld van een Google weergave zien als idee.

Ga als volgt te werk:

  1. Vul de gegevens in bij "Title". (Niet meer dan 60 karakters!)
  2. Vul de gegevens in bij Description. (Niet meer dan 160 karakters!)
  3. Bewaar door op de algemene knop "bijwerken" in de rechter zijbalk onder "Publiceren" te klikken.
  4. De gegevens worden verwerkt en je ziet het voorbeeld zoals hij zou kunnen voorkomen in Google.

Alle andere onderdelen mag je gebruiken maar zijn niet essentieel. Ik verwijs hiervoor naar voorgaande uitleg in dit document.

Laatste update: maart 7, 2017  

december 5, 2014   1433    Zoekmachine Optimalisatie