Een gratis kennismakingsgesprek is  belangrijk om elkaar te leren kennen en om te zien wat ik voor je kan betekenen.

In het gesprek zullen we in eerste instantie niet praten over de website maar meer over je bedrijf. Ik wil graag weten hoe je het bedrijf en de marketing ervan nu aanpakt en hoe je het zou willen aanpakken. Ik wil het hele plaatje zien. Door ons kennismakingsgesprek weten we wat voor marketinguitingen er (nodig) zijn en wat voor een rol de website in het geheel van je marketing speelt.

Hieronder stel ik een aantal basisvragen, waarmee je je kunt voorbereiden op het kennismakingsgesprek. Lees ze aandachtig door en beantwoordt de vragen. Neem dit schrijven mee voor ons eerste gesprek!

Belangrijke basisvragen

Wat is je doel met je bedrijf? Wat is de meerwaarde van jouw bedrijf? Op welke klanten richt het bedrijf zich? Heb je duidelijke antwoorden op deze vragen dan kun je pas starten met het opzetten van je website.

We nemen als voorbeeld een biologisch thuis-cateringbedrijf in Hilversum. Hierdoor krijg je een gevoel bij de uitleg.

De meest essentiele vragen voor het plannen van een website voor je bedrijf:

  • Wat is de doelgroep?
    • Bv. mensen die gezond en biologisch willen eten, maar te weinig tijd hebben om zelf te koken.
  • Wat is de missie van je bedrijf?
    • Bv. Een gezonde manier van catering verzorgen.
  • Wat is het doel van de website?
    • Bv. Wat kunnen mensen verwachten van ons bedrijf en tegen welke prijs.

Daarnaast is het fijn als je nadenkt over:

  • Welke websites zijn een inspiratie voor je?
  • Wie zijn je grootste concurrenten? Wil je ze overtreffen in bijvoorbeeld kwaliteit, zijn ze een inspiratiebron of vul je hun aanbod juist aan?
  • Welke kleuren passen bij jouw en je bedrijf?

Inhoud

De inhoud van je website is bepalend voor de hele constructie van de website. Bedenk eerst goed wat de inhoud van je website wordt. In welke toon ga je je website schrijven? Wil je met “je” of “u” gaan werken? Wil je zakelijk of juist persoonlijk of beide?

Welke structuur wil je voor je website:

  • Denk aan wat je op de homepage wilt communiceren. Dit is namelijk je meest gebruikte openingspagina waar je je hele bedrijf presenteert.
  • Wat verkoop je? Diensten of producten? Hoeveel moet je klant hier van weten?
  • Wie ben jij? Soms moet een website heel persoonlijk zijn om laagdrempelig te zijn. Soms moet de toon juist zakelijk zijn om serieus genomen te worden.
  • Op je contact pagina kun je je NAW gegevens met een kaartje van waar je bedrijf is communiceren. Zijn er meer details nodig?
  • Wil je een nieuws/blog pagina bij gaan houden? Dit vraagt veel aandacht en schrijftalent.
  • Wil je op social media actief zijn? Wat wil je gaan communiceren? Je kan niet alleen je eigen producten of aanbiedingen tonen.

Speciale functies

Soms weet je al dat je speciale mogelijkheden op je site wilt hebben. Bedenk eerst goed of dit echt een meerwaarde is voor je klant. Ik zie vaak dat er te veel toeters en bellen op een site aanwezig zijn. Hou het simpel en duidelijk!

Denk hierbij aan:

  • Je wilt dat je klanten foto’s van hun laatste catering bij hen thuis naar je website kunnen uploaden.
  • je wilt de vragen die zo vaak gesteld worden op een pagina laten zien (FAQ), bijvoorbeeld ‘moeten wij servies regelen?’
  • je wilt een live chat op je site inbouwen, klanten kunnen rechtstreeks met je communiceren op elk tijdstip.
  • je wilt een geanimeerde slideshow op je homepage waarin je bedrijf grafisch wordt weergegeven.